Monenlaiset sosiaaliset ryhmät ja meidän jäsenyytemme niissä
määrittävät suurelta osalta sitä millaisina me näemme itsemme. Maija-Riitta
Ollila kirjoittaa Lauman valta-kirjassaan, että ihmisten identiteetti on
tilkkutäkkimäinen - se koostuu osallisuudesta erilaisiin laumoihin, jotka
toimivat erilaisilla logiikoilla ja arvoilla. Periaatteessa on olemassa
kolmenlaisia referenssiryhmiä, jotka vaikuttavat valintoihimme. Ensinnäkin on
sellaisia ryhmiä joihin me kuulumme, toiseksi sellaisia ryhmiä joihin
haluaisimme kuulua ja kolmanneksi ryhmiä joihin emme halua kuulua. Ryhmiin
kuuluminen liittyy myös voimakkaasti omaan identiteettiin, me rakennamme
tietyntyyppistä identiteettiä kuulumalla tai erottautumalla ryhmiin. Näihin ryhmiin
kuuluminen on väljää ja saattaa olla tiedossa vain meillä itsellämme. Pohdinkin
siis, että voisiko jonkin ehdokkaan äänestäjäkuntaan kuuluminen olla
houkutteleva ryhmä, johon ihmiset haluaisivat kuulua. Useimmilla ehdokkailla on
tukijoukkoja, jotka käyttävät ylpeinä pinssejä ja järjestävät
vaalitilaisuuksia. Entä äänestäjät? Tässä postauksessa selvitetään onko halu
kuulua ehdokkaan äänestäjäkuntaan relevantti asia äänestäjille ja vaikuttaako
halu kuulua ehdokkaan äänestäjäkuntaan äänestyspäätökseen?
Eduskuntavaalit 2015[1] –tutkimuksessa
selvitin asiaa. En kysynyt suoraan
kuinka moni haluaa kuulua äänestäjäkuntaan, koska siihenhän tavallaan kuuluu
automaattisesti kun jotakuta äänestää. Sen sijaan kysyin kuinka paljon
ehdokasvalintaan vaikutti ”Haluan kuulua
ehdokkaan äänestäjäkuntaan”. Olin yllättynyt tuloksesta. Yli puolet
äänestäjistä koki äänestäjäkuntaan kuulumisen sikäli relevantiksi asiaksi, että
he kokivat sen vaikuttaneen heidän ehdokasvalintaansa.
Miten houkuttelevia puolueiden ja äänestäjien äänestäjäkunnat ovat?
Äänestäjille tai ainakin osalle heistä puolueiden tai
tiettyjen ehdokkaiden äänestäjäkunta saattaa olla vetoava tai luotaantyöntävä.
Äänestäjät saattavat haluta kuulua tiettyyn äänestäjäkuntaan ja erottaa itsensä
toisista äänestäjä ryhmistä. Esimerkiksi joku saattaa haluta kuulua Alexander
Stubbin äänestäjäkuntaan ja samalla ”lainata” Stubbilta tiettyjä ominaisuuksia
itseensä. Stubb on urheilullinen, komea, kansainvälisesti menestynyt ja
sanavalmis. Toisaalta jotkut ihmiset eivät halua äänestää häntä juuri näiden
ominaisuuksien vuoksi, koska hän on liian erilainen äänestäjästä itsestään.
Shayo & Harel (2012) [2] huomauttavatkin, että ihmisille on tärkeää,
että heidän valintansa ovat yhteensopivia heidän oman identiteettinsä kanssa. Fred
Cutler (2002)[3] on
todennut, että juuri samankaltaisuus ehdokkaan tai puolueen johtajan kanssa
saattaa vaikuttaa valintaan, erityisesti silloin kun muuten ei osaa päätöstä
tehdä.
Joillakin
puolueilla saattaa ihan jo pelkästään demografiset tekijät toimia äänestämisen
ja puoluesamaistumisen esteenä. Suhonen (2011)[4] on
tutkinut puolueiden äänestäjäkuntia. Hän toteaa, että sukupuolen perusteella
Kokoomus jakaantuu suunnilleen tasan, mutta Perussuomalaiset on selkeästi
miesäänestäjien puolue (67% äänestäjistä miehiä) ja Vihreät ja Kristilliset
naisäänestäjien puolue (72-75% äänestäjistä naisia). Muilla puolueilla
äänestäjien sukupuolirakenne oli vain vähän vino. Ikärakenteenkin puolesta
Kokoomus on tasaisin. Nuorten äänestäjien suosima puolue sen sijaan on Vihreät.
Vanhemmat äänestäjät suosivat jotain seuraavista: KD, Kesk, RKP, SDP. Tulojen
suhteen tasaisin rakenne on Keskustalla ja Kristillisdemokraateilla, sen sijaan
pienituloisten puolueita ovat SDP, Vasemmistoliitto ja Perussuomalaiset ja
suurituloiset äänestää Kokoomusta, RKP:tä tai Vihreitä. Asuinpaikan mukaan profiilista poikkeavat Keskusta
(maaseutu), RKP (rannikko) ja Vihreät (Uusimaa).
Jo olisin ehdokkaana
vaaleissa miettisin tarkkaan tätä äänestäjäkuntaan kuulumista ja miten sitä
voisi tehdä houkuttelevammaksi. Äänestäjäkunta ja siihen kuuluminen vaikuttaa
joka toisen äänestäjän päätöksiin!
PS. Vaalimuusan nettisivuilta löydät tietoa tehdyistä tutkimuksista ja tutkimustuloksia esitellään tässä Vaalimuusa-blogissa sekä Youtubessa Vaalimuusan kanavalla.
[1] Vaalimuusan Eduskuntavaalit 2015- tutkimus tehtiin nettikyselynä ennakkoäänestyksen alettua vuonna 2015.
[1] Vaalimuusan Eduskuntavaalit 2015- tutkimus tehtiin nettikyselynä ennakkoäänestyksen alettua vuonna 2015.
[2] Shayo,
Moses & Harel, Alon (2012): “Non-consequentialist voting”, Journal of
Economic Behavior & Organization ,81(1),p.299-313, Jan 2012
[3] Cutler, Fred (2002): “The Simplest Shortcut of All:
Sociodemographic Characteristics and Electoral Choice”, Journal of Politics
May2002, Vol. 64 Issue 2, p466
[4] Suhonen, Pertti (2011): ”Mistä Perussuomalaiset
tulevat? ”, kirjassa Matti Wiberg (toim.): ”Populismi – kriittinen arvio”,
Edita Publishing, Helsinki, s. 61-81
Kommentit
Lähetä kommentti