Miten vaalimainonta kannattaa ajoittaa? Osa äänestää jo
ennakkoon ja osa vasta vaalipäivänä. Jos haluaa tavoittaa ennakkoon äänestävät,
niin kaikki mainonta ennakkoäänestysajan jälkeen ovat turhia. Jos taas haluaa
vaikuttaa viimehetken empijöihin kannattaisi mainostaa mahdollisimman myöhään.
Mainonnan lajit ovat vaikutukseltaan erilaisia. Ulkomainonta vaikuttaa koko
vaaliajan, sanomalehti-ilmoitukset päivän pari (ellei niitä sitten leikkaa
talteen jolloin vaikutus on pidempi) ja radiomainonta vain hyvin lyhyen hetken.
Toki kaikista mainoksista saattaa jäädä jonkinlainen muistijälki.
Tutkin aihetta Kuntavaaleissa 2017 ja selvitin miten
sanomalehti-ilmoitusten ajoitus ja lukumäärä korreloi äänimäärän kanssa.
Tutkimusaineistona oli Turun Sanomissa ilmestyneet ilmoitukset ja äänimäärä
Turun vaalipiirissä. Tutkimuksesta on poistettu sellaiset ”julkkisehdokkaat”,
koska heidän äänimääränsä ja mainontansa poikkeaa muista. Näitä julkkiksia
olivat esimerkiksi puolueiden puheenjohtaja yms. Katso tarkemmin tutkimuksen tekotavasta tästä.
Jos budjetti sallii vain yhden ilmoituksen, niin se
kannattaa laittaa ehdottomasti laittaa vasta vaalipäivänä. Äänimäärä on
3,5-kertainen keskimääräiseen äänimäärään verrattuna. Myös vaaleja edeltävä
päivä eli lauantai on hyvä aika ilmoittaa, koska äänimäärä on lähes
kaksinkertainen keskimääräiseen verrattuna.
Jos vaalibudjetti sallii useampia ilmoituksia. Kannattaa
edelleen ilmoittaa vaalipäivänä ja sen lisäksi joko edellisenä päivänä tai
aiemmin. Jotkut olivat kokeilleet useampaan ilmoitusta vaalipäivän lehdessä.
Tämäkin nosti äänimäärää verrattuna keskimääräiseen äänisaaliiseen, mutta ei
niin paljoa kuin ilmoitukset eri päivinä.
Tutkimus ja kuva on julkaistu Turun Sanomien luvalla.
Kommentit
Lähetä kommentti