Teho irti vaalitapahtumista tarkkailututkimuksen avulla


Järjestätkö paljon vaalitapahtumia? Kampanjassa vaalitapahtumilla on tärkeä rooli, harmi vaan, että niiden järjestäminen on usein työlästä ja kallista. Miten voit varmistaa, että vaalitapahtumasi on ajallisen ja rahallisen panostuksesi arvoinen? Tässä blogikirjoituksessa keskitytään siihen, mitä tietoa tarkkailututkimuksen avulla saa tapahtuman tehosta. 

Millaisia ihmisiä tulee paikalle

 

Millaisia osallistujia tapahtumaan saapuu ja kuinka paljon? Ovatko he niitä, joita odotit ja toivoit? Kun olet luokitellut osallistujat, arvioi tapahtumaasi kriittisesti. Oletko huomioinut kaikki erilaiset osallistujaryhmät (esimerkiksi eri ikäiset osallistujat)? Onko tapahtuma suunniteltu kaikille, vai jääkö osa yleisöstä huomioimatta?

 

Osallistujien selvittäminen on olennaista, jotta osaamme valita tapahtuman ydinviestin oikein. On myös hyvä tarkkailla kuuntelevatko osallistujat ehdokkaan puheita, kuinka moni heistä osallistuu keskusteluun ja miten he näyttävät suhtautuvan ehdokkaaseen. Kun tarkkailet, ketkä tapahtumaan osallistuvat, saat arvokasta tietoa potentiaalisesta äänestäjäkunnastasi. Yleisön reaktion tarkkaileminen taas kertoo siitä, miten hyvin viestisi resonoi äänestäjien kanssa.

Mistä ihmiset ottavat kuvia ja mitä se meille kertoo

 

On kiinnostavaa tarkkailla mistä ihmiset ottavat tapahtumassa kuvia. Kuvien ottaminen kertoo tarinaa siitä, mitä osallistujat haluavat muistaa tapahtumasta ja mitä he ehkä haluavat jakaa muiden kanssa.

 

On myös olennaista tarkkailla, missä tilanteissa ja paikoissa ihmiset innostuvat ottamaan selfieitä. Tämä tarjoaa arvokasta tietoa siitä, mitkä hetket ja paikat ovat erityisen merkittäviä heille. Kun tunnistat suositut selfieiden ottamispaikat ja  -hetket, voit miettiä kannattaisiko seuraavaan tapahtumaan järjestää selfie-ystävällisiä taustoja. Tämä saattaisi olla fiksua, sillä mitä enemmän osallistujat ikuistavat hetkiä tapahtumasta selfieiden muodossa, sitä todennäköisemmin he jakavat niitä sosiaalisessa mediassa. Tämä taas tarkoittaa sinulle entistä suurempaa näkyvyyttä ja ilmaista markkinointia.

 

Miten ihmiset saapuvat tapahtumaan

 

Kuvien ottamisen lisäksi on hyvä tarkkailla miten ihmiset tulevat tapahtumaan. Löytävätkö he helposti perille vai joutuvatko he etsiskelemään paikkaa? Löytyykö parkkipaikka läheltä vai joutuiko auton jättämään kauas?

 

Onkin hyvä pohtia, miten osallistujia opastetaan tapahtumaan. Opasteiden sijoittelu ja selkeys vaikuttavat siihen, kuinka helposti osallistujat löytävät oikeaan paikkaan. On hyvä tarkkailla, miten hyvin ihmiset havaitsevat laitetut opasteet. Katsovatko he niitä? Ja kestääkö katse niin pitkään, että he todella ehtivät lukemaan ne? Onko sellaisia ihmisiä, jotka eivät löydä perille? 

Tapahtuman palvelueleet ja tunnelma

 

On olennaista tarkastella tapahtuman palvelupolkua. Palvelupolulla tarkoitetaan sitä, kuinka tapahtuma etenee osallistujan näkökulmasta. Esimerkiksi, kun osallistujat saapuvat tapahtumaan, miten heitä ohjataan löytämään paikkansa? Entä missä kaikissa vaiheissa osallistujat kohtaavat tapahtumanjärjestäjät? Mitä näissä kohtaamispisteissä tapahtuu? Mieti miten kohtaamisia voitaisiin sujuvoittaa ja onko ne miellyttäviä osallistujan kannalta.  

 

Kannattaa myös pohtia empatiakarttaa, sillä se auttaa syventymään osallistujien ajatuksiin ja tunteisiin. Empatiakartan avulla voit nähdä tapahtuman osallistujien silmin. Mitä äänestäjät tuntevat missäkin kohtaa? Ovatko he uteliaita, huolestuneita vai kiinnostuneita? Millaisista asioista he innostuvat? 

 

Tunnelma on mutkikas kokonaisuus ja siihen vaikuttavat pienet yksityiskohdat ja kaikki aistihavainnot; miltä näyttää, kuulostaa, tuoksuu ja tuntuu. On hyvä miettiä, mitkä tekijät vaikuttavat tunnelmaan eri tilanteissa. Kun keskityt tunnelmamuotoiluun, voit esittää itsellesi kysymyksiä: Miten eri aistit aktivoituvat missäkin kohtaa? Millaisia tunteita ja odotuksia ympäristö herättää? Millainen kuva puolueesta ja ehdokkaasta muodostuu tämän ympäristön perusteella? 

 

Tarkkaile tapahtumaa myös somen kautta

 

Sosiaalinen media on muuttanut tapaa, jolla tapahtuman osallistujat jakavat kokemuksiaan ja ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Osallistujat jakavat usein kuvia, videoita ja kommentteja kokemuksistaan. Somea seuraamalla tapahtumanjärjestäjät voivat saada reaaliaikaista tietoa siitä, mitä osallistujat ajattelevat ja kokevat. Seuraamalla tapahtumaan liittyviä hashtageja ja keskusteluja verkossa voi saada selville, mitkä teemat saavat äänestäjät reagoimaan.

 

Vaalitapahtuman tarkkailututkimus tarjoaa arvokasta tietoa tapahtuman järjestäjille. Joskus pienetkin muutokset voivat merkittävästi parantaa osallistujien kokemusta.

 

Tässä vielä tiivistetty muistilista siitä, mitä kannattaa tarkkailla tapahtumassa:

 

  • ketkä tulee tapahtumaan ja miksi
  • mistä ihmiset ottavat selfieitä tai muita kuvia 
  • miten ihmiset saapuvat tapahtumaan ja huomaavatko he opasteita 
  • onko ruuhkia tai jonoja
  • millainen on palvelupolku (tervehditäänkö heitä ja muu fiilis) 
  • millaisia tunteita ihmisillä on missäkin kohtaa
  • millainen tunnelma tapahtumassa vallitsee
  • kuuntelevatko ihmiset ehdokasta ja miten suhtautuvat tähän
  • miten ihmiset osallistuvat tapahtumaan somessa
  • onko ihmisiä, jotka eivät jostain syystä tule tapahtumaan, vaikka haahuilevat sen liepeillä? 
Ps. Jos haluat ostaa vaalitapahtuman tarkkailututkimuksen, pyydä tarjous hanna at miratio.fi

Kommentit