Ehdokkaan arvot ja puoluekanta
Kaikkein eniten ehdokasvalintaan vaikuttaa ehdokkaan
puoluekanta ja arvot (94%). Tämä onkin loogista, koska ääni menee aina myös
puolueelle ja politiikassa on pitkälti kyse juuri arvoista. On toki loogista
myös äänestää ehdokasta, joka ajaa äänestäjän omia etuja (74%). Yllättävän
paljon valintaan vaikuttaa myös valituksi tulemisen todennäköisyys (89%).
Ihmiset haluavat olla voittajan puolella, eivätkä he halua, että heidän äänensä
menee hukkaan.
Ehdokkaan brändi
Ehdokkaan brändi tarkoittaa sitä mielikuvaa mikä
äänestäjillä on ehdokkaasta. Jokaisella ehdokkaalla on jokin brändi. Äänestäjät
muodostavat mielikuvan ehdokkaasta vähintäänkin puoluekannan, sukupuolen,
ulkonäön, iän ja ammatin mukaan. Lisäksi brändiin vaikuttaa esiintyminen
julkisuudessa, aiemmat ansiot ja mielipiteet, vaalimainonta ja puolueen suosio.
On melko idealistista ajatella, että ehdokkaiden brändi (mitä äänestäjät heistä
ja heidän arvoistaan ajattelevat) ja todelliset arvot ja ajatukset vastaisivat
aina toisiaan. Ehdokkaat todennäköisesti valitsevat tarkkaan mitä puolia
itsestään ja omista arvoistaan he haluavat esitellä äänestäjille. Kyse ei
varsinaisesti ole valheellisuudesta vaan esimerkiksi siitä, ettei
vaali-ilmoitukseen mahdu montaa asiaa ja ehdokas joutuu valitsemaan itselleen
tärkeimmät (tai äänestäjilleen tärkeimmät) arvot.
Joistain ehdokkaista minulle on syntynyt vaikutelma, ettei
heillä ole kovin tarkkoja mielipiteitä asioista ja he ovat ihan sitä mieltä
mitä äänestäjät haluavat. Itselleni syntyy aina hieman ristiriitainen tunne,
kun ehdokkaat sanovat että on tärkeää kuunnella äänestäjiä. Toki tämä on
tärkeää, että tietää ketä ja mitä edustaa, jos tulee valituksi. Mutta toisaalta
en itse haluaisi äänestää ehdokasta, joka sopeuttaa arvonsa siihen mitä potentiaalisten
äänestäjien enemmistö haluaa.
Ehdokkaan ominaisuudet ja kongruenssi
Ehdokkaan taidoilla ja kokemuksella on merkitystä (71%).
Ulkoisilla seikoilla on myös paljon merkitystä, kuten jo aiemmassa blogissa on
keskusteltu. Miellyttävyys vaikuttaa
ja samoin sukupuoli, ikä ja ulkonäkö.
Osalle äänestäjistä on puolueen tai ehdokkaan äänestäjäkunta
kriittinen tekijä. Äänestämällä tiettyä ehdokasta tai puoluetta kuuluu tämän
äänestäjänkuntaan ihan riippumatta siitä kertooko äänestyspäätöksestään ikinä
kenellekään. Samalla tavalla kuin kulutusvalintamme, myös äänestysvalintamme
tulevat osaksi identiteettiämme, osaksi sitä kugvaa mkä meillä on itsestämme.
Ehdokkaan tai puolueen äänestäjäkunta voi olla houkutteleva tai luotaantyöntävä.
Esimerkiksi joku saattaa haluta kuulua Alexander Stubbin ryhmään
(äänestäjäkuntaan) ja samalla ”lainata” Stubbilta tiettyjä ominaisuuksia
itseensä. Stubb on urheilullinen, komea, kansainvälisesti menestynyt ja
sanavalmis. Toisaalta jotkut ihmiset eivät halua äänestää häntä juuri näiden
ominaisuuksien vuoksi, koska hän saattaa olla liian erilainen äänestäjästä
itsestään. Fred Cutler (2002)[i] on
todennut, että juuri samankaltaisuus ehdokkaan tai puolueen johtajan kanssa
saattaa vaikuttaa valintaan, erityisesti silloin, kun muuten ei osaa päätöstä
tehdä. Myös Shayo & Harel (2012) [ii] sanovat, että ihmisille on tärkeää, että
heidän valintansa ovat yhteensopivia heidän oman identiteettinsä kanssa. Tätä
ilmiötä sanotaan kongruenssiksi.
Esiintyminen julkisuudessa ja vaalimainonta
Krebbsin (1998)[iii]
tutkimuksen mukaan ehdokkaan äänimäärä riippuu siitä onko puolue
hallitusvastuussa, vaalimainontaan käytetystä rahamäärästä ja puolueen
kannatuksesta. Epäilemättä nämä vaikuttavat äänimääriin, lisäksi äänimääriin
vaikuttavat ehdokkaan esiintyminen julkisuudessa (44%) ja vaalimainonta (28%).
Arvelen vaalimainonnan olevan todellisuudessa huomattavasti suurempaa, koska
ilman vaalimainontaa meillä olisi hyvin vähän informaatiota ehdokkaista. Alla
oleva kuvio kokoaa ehdokkaan valintaan vaikuttavat asiat:
PS. Vaalimuusan nettisivuilta löydät tietoa tehdyistä tutkimuksista ja tutkimustuloksia esitellään tässä Vaalimuusa-blogissa sekä Youtubessa Vaalimuusan kanavalla.
[i] Cutler, Fred (2002): “The Simplest Shortcut of All:
Sociodemographic Characteristics and Electoral Choice”, Journal of Politics
May2002, Vol. 64 Issue 2, p466
[ii] Shayo,
Moses & Harel, Alon (2012): “Non-consequentialist voting”, Journal of
Economic Behavior & Organization ,81(1),p.299-313, Jan 2012
[iii] Krebs,
Timothy B. "The determinants of candidates' vote share and the advantages
of incumbency in city council elections." American Journal of Political
Science (1998): 921-935.
Kommentit
Lähetä kommentti