Seurasin kiinnostuneena vaalitapahtumia Keski-Uudellamaalla.
Olettaisin, että puolueilla ja ehdokkailla oli kahdenlaisia tavoitteita
tapahtumia järjestäessään: saada ääniä ehdokkaalle tai puolueelle ja edistää
ehdokkaan tai puolueen ajamaan asiaa. Vaalitapahtumia markkinoitiin sanomalehti
Keski-Uusimaassa aktiivisesti. Viimeisen
kuukauden aikana ennen vaaleja ilmoituksia oli yhteensä 88 kpl.
Tapahtumamarkkinointi oli sikäli onnistunutta, että tapahtumien lukumäärä ja
ehdokkaan saama äänimäärä korreloivat selkeästi (0,83) ja vielä enemmän korreloi
puolueen äänimäärä ja vaalitilaisuuksien lukumäärä (0,86).
Keski-Uudellamalla on kolme kuntaa: Kerava, Tuusula ja
Järvenpää. Näissä kunnissa asui yhteensä 31 ehdokasta. Alueen ääniharavina
olivat keskustalainen Antti Kaikkonen ja kokoomuslainen Eero Lehti. Molemmat
ehdokkaat olivat myös aktiivisia vaalitapahtumien järjestäjiä; Kaikkosella oli
27 tapahtumaa ja Lehdellä 21 . Molemmat tulivat valituiksi. (Tässä analyysissä
on laskettu tapahtumiksi vain sellainen tapahtumat, joista oli ilmoitus
Keski-Uusimaassa tai Tuusulanjärven Viikkouutisissa). Kauas ei paikkansa
uusimisesta jäänyt myöskään aktiivinen vaalitapahtumisen järjestäjä Merja
Kuusisto, jolla oli 20 tapahtumaa. Uutena eduskuntaan pyrkivistä eniten
tapahtumia oli Kokoomuksen Ruut Sjöblomilla (11kpl).
Kaiken kaikkiaan ehdokkaiden äänimäärät korreloivat vahvasti
saatujen äänien kanssa.
Läpimenoon vaaditaan entisiltäkin kansanedustajilta
vähintään 20 tapahtumaa, uutena eduskuntaan yrittävien olisi syytä järjestää
vaalitapahtumia vielä enemmän.
Vaalitapah-tumien lkm
|
Äänet Keski-Uudeltamaalta
|
|
Kaikkonen, Antti (Valitaan)
|
27
|
4045
|
Lehti, Eero (Valitaan)
|
21
|
1476
|
Kuusisto, Merja (Tippui)
|
20
|
1974
|
Sjöblom, Ruut
|
11
|
1024
|
Karjalainen, Anne
|
6
|
961
|
Muut ehdokkaat 1-5 kpl
|
1-5
|
601
|
Muut ehdokkaat 0 kpl
|
0
|
234
|
Vaalitapahtumien markkinointi

Äänestäjien tavoitteet
Äänestäjillä on myös tavoitteita vaalitapahtumien suhteen.
Heidän tärkein tavoitteensa on valita puolue ja ehdokas, jota aikovat äänestää.
Osa miettii sitäkin äänestäisikö vai ei. Osa
varmaan haluaa saada mielipiteensä potentiaalisten
päättäjien tietoon, mutta luulisin että

Tavattavissa oleminen on toki tärkeää, mutta ehkä se pitäisi
muotoilla toisin. On selvää, että osa äänestäjistä haluaa käydä vain tapaamassa
kuuluisia ihmisiä. Tapaamiset myös vaikuttavat äänestyskäyttäytymiseen. Tekemäni
Eduskuntavaalit 2015- tutkimuksen mukaan 30% äänestäjistä äänestää ehdokasta
jonka on tavannut joskus.
Osallistumisen kustannukset

Kun äänestäjä valitsee osallistuuko hän vaalitapahtumaan vai
ei hän pohtii osallistumisensa hyötyjä ja haittoja. Hyötypuolella painaa
äänestyspäätöksen mahdollinen helpottuminen, kiinnostavien ehdokkaiden
tapaaminen, muiden paikallaolijoiden tapaaminen, kiinnostava ohjelma ja
ilmaiset tarjoilut. Mahdollisia haittoja on tapahtumaan osallistumiseen kuluva
aika ja vaiva. Lisäksi haittana on mahdolliset psykologiset ja sosiaaliset
kustannukset. Osallistumalla tapahtumaan samaistuu sekä ehdokkaaseen, että
muihin paikallaolijoihin..
Tapahtumissa, joissa pitää keskustella ja sanoa jotain
järkevää on nolaantumisen riski. Osallistujille kiinnostavimpia lienevät
tapahtumat, joissa voi tarkkailla etäältä asioiden kehittymistä esimerkiksi
”Tule vaalikahville”-tyyppiset tapahtumat. Mahdollisesti äänestäjä voi
osallistua keskusteluun halutessaan tai keksiessään jotain järkevää sanottavaa,
mutta hänen ei ole pakko. Uskon, että ottamalla äänestäjien
osallistumismotiivit huomioon olisi vaalitapahtumiin saatu paljon enemmän
osallistujia. Keski-Uudenmaan alueen vaalitapahtumien järjestäjistä Eero Lehti
on oivaltanut asian parhaimmin.
Huom. Tätä blogia on päivitetty 11.1.2024 lisäämällä tekoälyn luoma kuva vaalitapahtumasta.
Kommentit
Lähetä kommentti