Osallistu #Keskustelu un
Tutkijat tuntuivat laajasti ajattelevan, että Twitter on
uusi kansalaiskeskustelun muoto. Koska Twitterissä on Suomessa vielä
toistaiseksi suhteellisen vähän osallistujia, pääsee ehdokas siellä paremmin
esiin kuin monessa muussa mediassa.
Esimerkiksi television vaalikeskustelujen aikaan ohjelmien hashtageillä pääsee
hyvin esille, koska niitä seuraa Twitteristä suuri määrä ihmisiä (Pekka
Isotalus & Annina Eloranta). Osa kommenteista tulee myös poimintoina
televisioruutuihinkin. Julkisuuden maksimoinnin näkökulmasta siis kannattaa
osallistua isoihin keskusteluihin ja seurata olennaisia hahstagejä.
Luo Twitter strategia
Ehdokkaan on luonnollisesti hyvä saada paljon seuraajia,
jotka lukevat, kommentoivat, tykkäävät ja jakavat ehdokkaan twiittejä. Jos ehdokkaalla
on seuraajia esimerkiksi 5000 henkilöä, hän saavuttaa viestillään
potentiaalisesti tämän määrän. Mutta jos ehdokas näkee vähän vaivaa viestin
muotoiluun hauskaksi, yllättäväksi tai kantaaottavaksi, voi hänen näkyvyytensä
nousta jopa kymmenkertaiseksi. On nimittäin olennaista houkutella ihmiset uudelleentwiittaamaan
twiittejä. Kimmo Elo esitteli tutkimusta, jossa oli perehdytty nimenomaan
uudelleentwiittausten hyötyihin. Hyötyjä on kahdenlaisia: ensinnäkin twiitit
tavoittavat moninkertaisen määrän ihmisiä ja toiseksi ne tavoittavat sellaisia
ihmisiä, jotka eivät välttämättä kuulu poliitikon normikuulijakuntaan.
Poliitikko voisikin miettiä millaisilla twiiteillä hän saisi näkyvyyttä
uudelleentwiittausten kautta sellaisen äänestäjäkunnan keskuudessa joka on
hänelle haasteellinen tai uusi.
Hengaile starojen kanssa
Jukka Huhtamäen ja Eliisa Vainikan tutkimuksen mukaan
toimittajat ja politiikan superstarat muodostavat ydinjoukon, jossa suunnilleen
kaikki seuraavat kaikkia. Tämä on luonnollisesti huono asia niille, jotka eivät
sisäpiiriin kuulu. Toisaalta on hyvä tietää, että toimittajat seuraavat
aktiivisesti Twitteriä ja siellä on mahdollista päästä esiin. Ehkä toimittajien
tietoisuuteen pääsisi helpommin kommentoimalla politiikan superjulkkisten
twiittejä nokkelalla, hauskalla ja kantaaottavalla tavalla.
Juttele äänestäjien kanssa älä äänestäjille
Mari Tuokon progradutyössä oli selvitetty sitä miten
poliitikot ja kansalaiset ovat vuorovaikutuksessa somessa viime vaalien aikaan.
Hän huomasi, että poliitikot huutelevat paljon tyhjään sosiaalisessa mediassa,
eli viestintä on usein todella yksisuuntaista. Keskustelun herättämisessä
kaikkein huonoimpia olivat ns. itsekehutwiitit, mitkä eivät juurikaan herätä
keskustelua. Paremmin toimii taloudesta tai työstä kertovat twiitit. Tuokon
tutkimuksen mukaan poliitikot tyypillisesti eivät juurikaan vastaile twiitteihin.
Tästä voisi arvella, että poliitikko joka vaivautuu vastaamaan twiitteihin
ilahduttaa äänestäjiä ja jää heille mieleen.
Eli tiivistettynä
- Osallistu keskusteluihin sellaisissa hastageissa missä on paljon seuraajia. Esimerkiksi vaalikeskustelut.
- Seuraajien määrä ja twiittien määrä korreloi useiden tutkimusten mukaan. Twiittaa siis paljon, jos haluat paljon seuraajia.
- Olennaista on saada ihmiset uudelleentwiittamaan. Kirjoita hauskasti, napakasti ja kantaa-ottavasti. Muotoile eri kohderyhmiä kiinnostavia viestejä.
- Seuraa ja kommentoi politiikan superjulkkisten twiittejä, koska toimittajat seuraavat niitä.
- Twiittaa politiikasta ja työstä, älä kehu itseäsi. Äänestäjät eivät ole tyhmiä.
- Vastaa äänestäjien kommentteihin ja tviitteihin.
Käytetyt lähteet:
Puheenvuorot Twitter viestintänä –seminaarissa 29.1.2016
(Tampereen Yliopisto)
- Pekka Isotalus & Annina Eloranta: ”Live-twiittaminen vaalikeskusteluissa -projektin tulokset”
- Jukka Huhtamäki & Eliisa Vainikka: ”Twiittien politiikka – Poliittisen viestinnän sisäpiirit Twitterissä”
- Kimmo Elo: ”Heikot ja vahvat linkit Twitter-vuorovaikutuksessa”
- Mari Tuokko: ” Ehdokkaiden ja kansalaisten vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa eduskuntavaalikampanjoinnin aikana 2015”
Kommentit
Lähetä kommentti