Vaalimuusan tutkimustietopankin mukaan äänestyspäätöstä motivoi eniten halu vaikuttaa asioihin
(94%). Myös halu osallistua yhteiseen päätöksentekoon vaikutti lähes kaikilla
äänestäjillä (93%). Me haluamme suoraviivaisesti vaikuttaa omaan talouteemme,
yhteiskunnan talouteen ja tulevaisuuteen, yhteiskunnan oikeudenmukaisuuteen,
ympäristöön ja muihin meille tärkeisiin asioihin. Vaikka monet äänestäjät
pyrkivät vaikuttamaan omiin etuihinsa, ei äänestyspäätös ole aina ollenkaan
itsekäs. Ihmiset äänestävät myös tietynlaisten arvojen puolesta ja saattavat
olla huolissaan jostain tietystä ryhmästä, esimerkiksi vanhukset, lapset,
maahanmuuttajat jne.
Pyrkimys
vaikuttaa asioihin voi olla suoraviivaista (äänestää mielestään parasta
ehdokasta) tai taktikoivaa. Strateginen
tai taktinen äänestäminen tarkoittaa ilmiötä, jossa ihmiset eivät äänestä
mielestään parasta vaihtoehtoa, jos he eivät usko hänen tulevan valituksi, vaan
jotakuta muuta, jonka avulla he pyrkivät estämään vielä huonomman vaihtoehdon
toteutumisen (Rotemberg ()[i]). Tällainen ääni voi olla
kompromissi, äänestetään todennäköisesti valituksi tulevaa melko hyvää
vaihtoehtoa. Kyseessä voi olla myös esimerkiksi Yhdysvaltojen presidentinesivaaleissa
tilanne, jossa halutaan, että oman puolueen ehdokas saa vastapuolelta vastaansa
helpommin voitettavan ehdokkaan ja siksi käydään äänestämässä toisen puolueen
esivaaliessa tätä helpommin voitettavaa ehdokasta. Taktista äänestämistä
pidetään demokratian kannalta ongelmallisena, koska tällöin vaaleista tulee
peli, jossa äänestäjät eivät äänestä parasta ehdokasta, vaan sen mukaan mitä
arvelevat muiden äänestävän. Ongelman suuruus vaihtelee, sillä Merrillin (1994)[ii] tutkimuksessa taktinen
äänestäminen vaikutti merkittävästi Norjan 1989 vaalien lopputulokseen.
Toisaalta taas Fieldhouse et al. (2007)[iii] tutkimuksen mukaan briteistä
vain noin 9% äänesti taktisesti vuosien 1997-2001 vaaleissa.
Näiden edellä mainittujen lisäksi äänestäminen on myös kommunikointia. Äänestämällä halutaan ilmaista omia
poliittisia näkemyksiä. Tätä kutsutaan termillä expressive voting (Carlsson
& Johansson- Stenman (2010)[iv], Riker and Ordeshook (1968)[v],
Jones & Hudson (2005)[vi], Kamhon
& Yang (2001)[vii], Shayo
& Harel (2012)[viii], Sobel & Wagner
(2004)[ix], Engelen (2006)[x], Copeland &
Laband (2002)[xi] ja Schuessler (2000)[xii]. Äänestäjät
olettavat poliitikkojen ottavan äänestämällä ilmaistut mielipiteet huomioon. Aika moni äänestäjä tuntuu ajattelevan, että äänestäminen on
kommunikointia ja että heidän antamansa ääni kertoo heidän arvoistaan ja
tyylistään:
Jonkinlainen mielipiteen ilmaus on myös halu palkita tai rangaista puoluetta/ehdokasta. Ihan samalla tavalla kuin kuluttajat haluavat
palkita tiettyjä yrityksiä hyvästä käytöksestä, (esimerkiksi suosimalla
ympäristöystävällisiä yrityksiä) tai rangaista yrityksiä huonosta
käyttäytymisestä (esimerkiksi boikotoimalla), myös äänestäjät haluavat palkita
tai rangaista ehdokkaita tai puolueita. Tämä näkyy selvästi vaalituloksissa,
sillä vaalikauden loppupuolen taloudellinen tilanne usein heijastuu
vaalitulokseen. Kan
& Young (1998)[xiii] sanovat, että osa
ihmisistä äänestää pelkästään siksi, että voivat kannustaa tai rangaista jotain
ehdokasta tai puoluetta (to ``cheer'' or ``boo''). Vuoden 1988 American
National Election Study osoittaa, että tällainen käyttäytymisen on merkittävää
ja että se vaikuttaa sekä äänestyspäätökseen yleensä (äänestääkö vai ei) että
siihen ketä äänestää. Vaalimuusan tutkimustietopankin mukaan mukaan halu tukea jotain ehdokasta vaikutti
88% ihmisten äänestyspäätökseen ja puolueen tukeminen 76%.
Äänestämiseen tai ehdokasvalintaan ei siis ole vain yhtä motiivia
tai syytä, vaan siihen vaikuttaa useat motiivit yhdessä. Valinta ei ole
yksinkertaista.
PS. Vaalimuusan nettisivuilta löydät tietoa tehdyistä tutkimuksista ja tutkimustuloksia esitellään tässä Vaalimuusa-blogissa sekä Youtubessa Vaalimuusan kanavalla.
[i] Rotemberg, Julio J. (????): “Attitude-dependent altruism, turnout and voting”, Public Choice, Volume 140, Numbers 1-2
[i] Rotemberg, Julio J. (????): “Attitude-dependent altruism, turnout and voting”, Public Choice, Volume 140, Numbers 1-2
[ii] Merrill, III
(1994): “Rejoinder”, Journal of the American Statistical
Association Dec94, Vol. 89 Issue 428, p1199-1199
[iii] Fieldhouse, Edward & Shryane, Nick
& Pickles, Andrew (2007): ”Strategic voting and constituency context:
Modelling party preference and vote in multiparty elections”, Political
Geography ,26(2),p.159-178, Feb 2007
[iv] Carlsson,
Fredrik & Johansson-Stenman, Olof (2010): “Why Do You Vote and Vote as You
Do?”, Kyklos Nov2010, Vol. 63 Issue 4, p495-516
[v] Riker, William
H., and Peter C. Ordeshook. "A Theory of the Calculus of Voting." American
political science review 62.01 (1968): 25-42.
[vi] Jones, Philip
& Hudson, John (2005): “Rationality and Voting”, Journal of Economic
Perspectives Winter2005, Vol. 19 Issue 1, p242-243
[vii] Kamhon Kan & C.C. Yang (2001): ”
On expressive voting: Evidence from the 1988 U.S. presidential election”,
Public Choice, Volume 108, Numbers 3-4, p. 1573-7101
[viii] Shayo, Moses
& Harel, Alon (2012): “Non-consequentialist voting”, Journal of Economic
Behavior & Organization ,81(1),p.299-313, Jan 2012
[ix] Sobel, Russell
S., and Gary A. Wagner. "Expressive Voting and Redistribution." The
Encyclopedia of Public Choice. Springer US, 2004. 569-571.
[x] Engelen, Bart.
"Solving the Paradox The Expressive Rationality of the Decision to
Vote." Rationality and Society 18.4 (2006): 419-441.
[xi] Copeland,
Cassandra, and David N. Laband. "Expressiveness and voting." Public
Choice 110.3-4 (2002): 351-363.
[xiii] Kan, Kamhon,
and Cheng-Chen Yang. "On expressive voting: Evidence from the 1988 US
presidential election." Public Choice 108.3-4 (2001): 295-312.
Kommentit
Lähetä kommentti