Vaikka järjestäisit kuinka upean vaalitapahtuman, sen teho
on yhtä heikko kuin puheen pitäminen mökin laiturilla kesäiltana, ellei
tapahtumassa ole riittävästi ihmisiä. Tapahtumaan voi houkutella yleisöä
tarjoamalla laadukasta sisältöä (keskustelua, esityksiä, luentoja yms),
nimekkäitä poliitikkoja, ilmapalloja tai muuta vaalikrääsää tai hyvää syötävää.
Aika moni tarjoaa kaikkia edellä mainittuja. Tämäkään ei vielä riitä, sillä jos
kukaan ei tästä kaikesta tiedä, joutuu ehdokas syömään pullansa tukijoukkoineen
ihan itse.
Tutkin kevään 2017 kuntavaaleissa vaalitapahtumien tehoa eli
sitä miten vaalitapahtumien lukumäärä korreloi äänimäärän kanssa ja vertailin
Facebookissa ilmoitettuja tapahtumia sanomalehdessä ilmoitettuihin tapahtumiin. Mukana tutkimuksessa oli sekä Keski-Uusimaassa, Turun Sanomissa että
Facebookissa ilmoitetut tapahtumat. Facebookin osalta otos on pieni eli otin
mukaan tarkasteluun ne keravalaiset ehdokkaat, joilla oli julkinen Facebook sivu.
Näitä ehdokkaita oli 54, kun ehdokkaita oli kaikkiaan Keravalla 223 kpl. Facebookissa
ilmoitettujen tapahtumien lukumäärä korreloi vain hyvin heikosti äänimäärän
kanssa (0.09). Korrelaatio ei ole tilastollisesti merkitsevä.
Keski-Uusimaassa vaalitapahtumiaan mainosti 9 ehdokasta
(kaikista 787 ehdokkaasta). Heistä kahdeksan tuli valituksi. Keski-Uusimaassa
ilmoitettujen vaalitapahtumien lukumäärä korreloi äänimäärän kanssa selvästi
(0.42**). Kaikkein ahkerimmin vaalitapahtumia järjesti alueen ääniharava Antti
Kaikkonen, mikä ei liene sattumaa. Kaikkonen kahvitteli Keski-Uusimaan
ilmoitusten mukaan potentiaalisten äänestäjien kanssa yhdeksän kertaa.
Tilaisuuksia saattoi toki olla paljon enemmänkin, mutta niistä ei ole tietoa.
Ylipäätään vaikuttaisi siltä, että vaalitapahtumilla ei ole juuri mitään
vaikutusta, ellei niissä ole runsasta osanottoa. Turun Sanomissa
vaalitapahtumistaan ilmoitteli 16 ehdokasta. Turun Sanomissa ilmoitettujen
vaalitapahtumien teho on jopa parempi kuin Keski-Uusimaassa ilmoitettujen,
sillä korrelaatio tapahtumien lukumäärän ja äänten kanssa on jopa 0.70**.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tehokkaan vaalitapahtuman luominen näyttää
onnistuvan parhaiten sanomalehtimarkkinoinnin avulla ja että mitä enemmän
vaalitapahtumia järjestää sitä enemmän saa ääniä. Alla olevassa kuviossa olevat
luvut ovat indeksejä, siten että indeksi = 100 tarkoittaa kaikkien ehdokkaiden
keskimääräistä äänisaalista.
(Kiitos alun kuvasta Turun Sanomille).
PS. Vaalimuusan nettisivuilta löydät tietoa tehdyistä tutkimuksista ja tutkimustuloksia esitellään tässä Vaalimuusa-blogissa sekä Youtubessa Vaalimuusan kanavalla.
PS. Vaalimuusan nettisivuilta löydät tietoa tehdyistä tutkimuksista ja tutkimustuloksia esitellään tässä Vaalimuusa-blogissa sekä Youtubessa Vaalimuusan kanavalla.
Kommentit
Lähetä kommentti