Melko moni ehdokas päätyi viime kuntavaaleissa 2017 tekemään
yhteisen ilmoituksen lehteen puoluekaverien kanssa. Jotkut olivat niinkin
radikaaleja, että ilmoittivat yhdessä muiden samanmielisten kanssa yli
puoluerajojen. Yhteisilmoituksissa on hyvänä puolena se, että ilmoituksen saa
halvemmalla. (Jos on kolmen ehdokkaan yhteinen ilmoitus, olettaisin jokaisen
maksavan vain kolmasosan ilmoituksen hinnasta). Samalla rahamäärällä saa siis
suuremman pinta-alan lehdestä. Toki huonona puolena on, että ehdokkaan
henkilökohtaisesti saama huomio on myös vain se kolmannes tuosta
yhteisilmoituksesta. Hyvää voi olla myös se, että ryhmäilmoitukseen kiinnittää
ehkä enemmän huomiota kuin yksittäisen ilmoittajan ilmoitukseen. Vähän
tuntemattomampi ehdokas saattaa myös hyötyä yhteisilmoituksesta, jos siinä on
tunnetumpia ehdokkaita kiinnittämässä huomiota.
Tutkin Keski-Uusimaasta ja Turun Sanomista sitä miten
yhteisilmoitukset toimivat verrattuna henkilökohtaisiin ilmoituksiin.
Käytännössä tämä tutkimus tehtiin siten, että laskettiin ilmoituksen lukumäärät
ja yhteis-ilmoituksista ehdokkaan osuus pinta-alasta. Kun keskimääräinen
äänimäärä Turun, Keravan, Tuusulan ja Järvenpään vaalipiirissä oli 71 ääntä on
tämä asetettu indeksiksi (100). Äänimäärä nousee selvästi (indeksi 145), jos
laittaa yhteisen ilmoituksen jonkun kanssa verrattuna siihen, ettei ilmoita
lainkaan. Voisi siis sanoa yhteismainonnan olevan tehokasta ja kannattavaa. Vielä
tehokkaampia ovat silti omat henkilökohtaiset ilmoitukset. Jos laittaa yhden
oman ilmoituksen äänimäärä kasvaa 79% (indeksi 179). Kaikkein tehokkainta on laittaa useita omia
ja yhteisilmoituksia, sillä se kolminkertaistaa äänimäärän (indeksi 303).
PS. Vaalimuusan nettisivuilta löydät tietoa tehdyistä tutkimuksista ja tutkimustuloksia esitellään tässä Vaalimuusa-blogissa sekä Youtubessa Vaalimuusan kanavalla.
Kommentit
Lähetä kommentti