Miten tärkeä on vaalimainonnassa lehti-ilmoitusten, Facebook-sivujen tai nettisivujen visuaalinen ilme?
Vaikka vaalimainokset yleisesti ottaen eivät ole kovinkaan upeita, joukkoon mahtuu muutamia helmiä. Tutkin lehti-ilmoitusten, ehdokkaiden kotisivujen ja Facebook -sivujen visuaalista ilmettä ja sen vaikutuksia äänimääriin viime kuntavaaleissa vuonna 2017. Jos haluaa saada ilmoituksista tai sivuista poikkeuksellisen hyvännäköisiä pitää joko omata vahva visuaalinen näkemys tai ostaa palvelu mainostoimistosta. Selvittelin sitä kannattaako visuaalisuuteen satsata rahaa vai riittääkö mainoksen asiasisältö. Analyysini mukaan visuaalisuus korreloi selkeästi äänimäärän kanssa. Mitä paremman näköiset ilmoitukset ja sivut, sitä enemmän ääniä tulee.
Lehti-ilmoitukset
Luokittelin Turun Sanomien vaali-ilmoituksia (204 kpl) niiden ulkoasun mukaan viiteen ryhmään eli ankeat, tavalliset, hyvännäköiset, upeat ja todella upeat. Luokittelu on täysin subjektiivinen ja joku toinen voisi luokitella eri tavoin. Alla olevassa kuvassa on noita mielestäni upeita vaali-ilmoituksia.
Tutkimuksen tulosten mukaan visuaalinen ”upeus” korreloi selvästi (0.19**) äänisaaliin kanssa. Aalla olevassa kuvassa luvut ovat indeksejä siten, että indeksi =100 keskimääräisen ehdokkaan äänisaaliin kohdalla. Toisin sanoen visuaalisesti hyvännäköisten ilmoitusten ehdokkaat saavat melkein kuusi kertaa niin paljon ääniä kuin ehdokkaat keskimäärin (ks. kuva) .
Nettisivut

Facebook-sivut
Luokittelin viime kuntavaaleissa 2017 keravalaisten ehdokkaiden Facebook-sivut sen mukaan olivatko ne julkisia (”Seuraa -painike”) vai yksityisiä (”Lisää kaveriksi -painike”). Julkisista sivuista arvioin visuaalista ilmettä. Hyvännäköiset sivut tuovat selvästi lisää ääniä. Alla olevassa kuvassa olevat luvut ovat indeksejä. Keskimääräinen äänimäärä oli 66 ääntä eli indeksi =100. Jos ei ole lainkaan Facebookissa tai on yksityiset sivut saa vähemmän ääniä kuin ne, joilla on julkiset sivut. Mitä upeammat nuo julkiset sivut ovat, sitä enemmän ääniä.
Mielestäni esimerkiksi Juhani Lohikoskella oli upeannäköiset Facebook-sivut (kuva alla). Mainonnan visuaaliseen puoleen kannattaa siis satsata, ei riitä, että sloganit ja argumentit ovat kunnossa.
Kommentit
Lähetä kommentti