Tulevaisuuden vaalikampanjointia: Torikahvit metaversessa

 


Muutama vuosi sitten puhuttiin paljon metaversumista. Arveltiin, että se mullistaa tapamme kommunikoida, työskennellä ja viettää vapaa-aikaa. Kuitenkin viime aikoina keskustelevaan tekoälyyn liittyvä hypetys on aika lailla syrjäyttänyt kaiken metaverse-pohdiskelun. Se ei kuitenkaan tarkoita, että metaverse- suunnitelmat olisi hylätty. Monet digitaalisen median toimijat, kuten esimerkiksi Facebookin emoyhtiö, joka muutama vuosi sitten muutti nimekseen Meta, pitävät metaversea edelleen tärkeänä. Tässä blogikirjoituksessa tarkastelen, miten tämä kiehtova uusi teknologia voi uudistaa vaalikampanjointia muovata ehdokkaiden ja äänestäjien välistä vuorovaikutusta. 

Metaversen Ominaisuudet

 

Metaversumi avaa eteemme täysin uuden maailman, jossa puettava teknologia mahdollistaa kaikkien aistien yhdistämisen osaksi kokonaisvaltaista elämystä. Kommunikaatio ei siis enää rajoitu ainoastaan visuaaliseen tai ääneen perustuvaan vuorovaikutukseen, sillä yksi metaversen kiehtovimmista piirteistä on tuntoaistin integroiminen mukaan elämykseen (eli haptinen aistiminen). Tämä teknologia mahdollistaa sen, että käyttäjät pystyvät tunnustelemaan virtuaalisia materiaaleja ja kokemaan digitaaliset kosketukset fyysisesti.  Metaversessa voi siis kätellä toista henkilöä ja tuntea todellisen puristuksen kämmenessään. 

 

Metaverse ei kuitenkaan ainoastaan siirrä käyttäjiä jännään uuteen digitaaliseen ympäristöön, vaan vaikuttaa myös siihen, miten intensiivisinä elämykset koetaan. Astuessamme metaverseen, koemme kaiken niin todellisena, että tuntuu kuin olisimme oikeasti siellä. Tämä fyysisen läsnäolon tunne muuttaa elämystä perustavalla tavalla; emme enää ole pelkkiä sivustakatsojia, kuten vaikkapa elokuvaa katsellessa, vaan aktiivisia osallistujia. Kokemus ei ole enää irrallista todellisuudesta, vaan osa sitä.

 

Tutkimuksissa on havaittu, että fyysisen läsnäolon illuusion takia kokemukset metaversumissa

koetaan neurologisesti aivan samalla tavalla kuin todellisen elämän (IRL) kokemukset. Tämä tarkoittaa sitä, että ne myös integroituvat syvällisesti käyttäjien omaelämäkerralliseen muistiin. Metaversekokemuksista tulee osa käyttäjän todellista elämän historiaa. Kun siis ihmiset kokevat jotakin virtuaalisessa todellisuudessa, niin siitä jää samanlainen muisto, kuin jos he olisivat kokeneet sen oikeassa maailmassa (Schöne et al., 2019; Kisker et al., 2021). Tämä tekee metaversumin kokemuksista ainutlaatuisen vaikuttavia ja unohtumattomia.  

Vaalitapahtumat Metaversessa

 

Vaaliehdokkaille metaverse tarjoaa innovatiivisen ja vaihtoehtoisen tavan kampanjoida. Tähän asti perinteiset vaalitapahtumat telttoineen ja kahvikupposineen ovat olleet ehdottomasti kaikkein tehokkain vaalimainonnan keino. Harmi vaan, että ne ovat myös työläitä, aikaa vieviä ja taloudellisesti raskaita järjestää. Jos ehdokas järjestäjäisi vaalikahvit metaversessa räntäsateisen torin sijaan, hän säästäisi paljon rahaa matkakuluissa, tilavuokrissa ja tarjoilukustannuksissa. 

 

Rahan ja ajan säästäminen eivät kuitenkaan ole ainoat hyödyt. Virtuaalinen läsnäolo mahdollistaa ehdokkaan esiintymisen ilman fyysisen maailman rajoitteita: ehdokas voisi esimerkiksi näyttää energiseltä ja keskittyneeltä, riippumatta todellisesta väsymyksen tai stressin tasosta. Ehkä hän olisi muutaman kilon hoikempi ja esiintyisi ilman roikkuvia silmäpusseja. Hän voisi myös luoda kiinnostavia uusia maailmoja ja sellaisia elämyksiä äänestäjille, joita fyysisen maailman lait eivät rajoita. Nämä uudenlaiset virtuaalimaailman kokemukset saattaisivat vaikuttaa äänestäjiin paljon voimakkaammin kuin perinteinen kampanjointi. Vaikka ehdokas ei ole fyysisesti läsnä metaversumissa, teknologian ansiosta kokemus voi tuntua äänestäjästä ihan yhtä henkilökohtaiselta – ellei henkilökohtaisemmalta – kuin kohtaaminen kasvotusten. Suurin osa metaversekahvien eduista onkin psykologisia. 

 

Metaverse mahdollistaa äänestäjien osallistumisen omasta mukavasta ympäristöstään, mikä vähentää sosiaalista painetta ja alentaa osallistumiskynnystä. Metaversumi tarjoaa anonyymin ja turvallisen tilan, missä ei tarvitse paljastaa tutuille poliittisia mieltymyksiään. Torikahveilla kun on aina se riski, että joku tuttu näkee ja juoruaa.  Tämäntyyppinen osallistuminen voi myös olla erityisen tärkeää henkilöille, jotka jännittävät julkisissa tai suurissa kokoontumisissa. Onkin mahdollista, että ”Metaversekahvit” voivat houkutella uusia osallistujia, jotka eivät ehkä muuten pääsisi tai haluaisi tulla perinteisiin vaalitapahtumiin. 

 

Metaverse on todellisuutta muokkaava teknologia. Sen avulla puolueet ja poliittiset liikkeet voivat luoda immersiivisiä kokemuksia, jotka vahvistavat heidän sanomaansa ja vaikuttavat äänestäjiin syvästi. Samalla kuitenkin herää kysymyksiä virtuaalisen vaikuttamisen eettisistä rajoista. Teknologian avulla voidaan manipuloida äänestäjien käsityksiä ja saada heidät uskomaan disinformaatiota. Olisikin hyvä luoda pelisäännöt, ennen kuin loikataan tähän ulottuvuuteen. 

 

Virtuaaliset torikahvit ovat vain yksi esimerkki siitä, miten digitaalinen vuorovaikutus voi tuoda vaalikampanjoille aivan uusia ulottuvuuksia. Odottelen mielenkiinnolla mitä tuleman pitää. Vinkkaa ihmeessä, jos törmäät johonkin jännään virtuaalisen teknologian mahdollistamaan vaalikampanjaan.

 


Lähteet: 


Schöne, B., Wessels, M., & Gruber, T. (2019). Experiences in virtual reality: A window to autobiographical memory. Current Psychology, 38(3), 715–719. DOI: 10.1007/s12144-017-9648-y

 

Kisker, J., Gruber, T., & Schöne, B. (2021b). Experiences in virtual reality entail different processes of retrieval as opposed to conventional laboratory settings: A study on human memory. Current Psychology, 40, 3190–3197. 

 

Kommentit